Zarządzanie zespołem rozproszonym - szkolenie dla liderów i managerów
Dla kogo
Warsztatowe szkolenie dla zespołu pracującego częściowo lub w całości zdalnie.
Obserwujemy, że wielu liderów i managerów ma wątpliwości co do efektywności pracy zdalnej lub nie posiada wystarczających umiejętności zarządzania rozproszonym zespołem. Współpraca z osobami pracującymi zdalnie ma swoją specyfikę. Przenoszenie nawyków z pracy w biurze do pracy zdalnej nie zawsze niesie za sobą oczekiwane rezultaty. Liderzy i managerowie zarządzający osobami pracującymi na odległość często zmagają się ze zderzeniem różnych stylów pracy.
Szkolenie “Zarządzanie zespołem rozproszonym - szkolenie dla liderów i managerów” przeznaczone jest dla firm, które chcą traktować pracę zdalną jako naturalny element organizacji pracy. Przedstawiamy w nim model dwóch zasadniczo różnych strategii zarządzania zespołem rozproszonym wraz z odpowiednimi narzędziami.
Korzyści ze szkolenia
Szkolenie adresowane jest do liderów i managerów. Celem szkolenia jest:
- Pokazanie uczestnikom szerszej perspektywy na efektywność pracy zdalnej w kontekście ich dotychczasowych przekonań dotyczących pracy na odległość.
- Zapoznanie liderów i managerów z różnymi podejściami i narzędziami służącymi do organizacji komunikacji, monitorowania pracy i budowania zespołów rozproszonych.
W trakcie szkolenia “Zarządzanie zespołem rozproszonym - szkolenie dla liderów i managerów” uczestnicy dowiedzą się:
- Jak efektywnie komunikować się z pracownikami pracującymi zdalnie?
- Jak zarządzać pracami rozproszonego zespołu?
- Jak dobierać narzędzia do współpracy na odległość w zależności od aktualnych potrzeb zespołu?
- Jak efektywnie komunikować się podczas zdalnych spotkań zespołu?
- Jak monitorować postępy projektu prowadzonego zdalnie?
Uczestnicy poznają m.in.:
- Różne strategie zarządzania zespołami rozproszonymi - do stosowania w zależności od sytuacji w zespole i specyfiki prowadzonych projektów
- Techniki komunikacji w rozproszonych zespołach, które sprzyjają przepływowi wiedzy
- Sposoby efektywnej organizacji pracy w zespołach rozproszonych, także w sytuacjach gdy zadania wykonywane przez różne osoby są od siebie zależne
W trakcie szkolenia liderzy i managerowie będą mieli możliwość porównania własnych oczekiwań dotyczących pracy zdalnej z oczekiwaniami z swoich pracowników. Dzięki ww. doświadczeniu i wiedzy zdobytej podczas warsztatu, managerowie będą mogli, wraz z zespołami, wypracować standardy pracy przystosowane do realiów pracy zdalnej.
Podstawowy program
Moduł. 2
Efektywność vs. obecność
Moduł. 3
Strategia wirtualnego biura
Moduł. 4
Strategia zespołu rozproszonego
Moduł. 5
Strategia łączona
Moduł. 6
Metodyki zwinne w zespołach rozproszonych
Szczegółowy program
Moduł. 1
Wprowadzenie
- Zarządzanie zespołem rozproszonym - częste problemy i wyzwania
- Rodzaje zespołów rozproszonych
- Przepływ komunikacji w zespole rozproszonym
Moduł. 2
Efektywność vs. obecność
- Różnice w oczekiwaniach dotyczące pracy zdalnej
- Dwie strategie komunikacji w zespołach rozproszonych
- Reguły Pracy Zdalnej – metoda na ustalenie konkretnych zasad pracy w zespole
Moduł. 3
Strategia wirtualnego biura
Staramy się odwzorować sytuację biurową w pracy zdalnej. Dbamy o obecność i synchronizację.
- Reguły Pracy Zdalnej dla strategii wirtualnego biura – m.in. Core hours, komunikowanie online/offline, przejrzystość postępów prac, małe, częste zmiany
- Organizacja bieżącej komunikacji
- Rozmowy ad hoc – na przykładzie narzędzia TeamSpeak
- Komunikator tekstowy – na przykładzie narzędzia używanego wewnętrznie w firmie (do ustalenia); jak efektywnie zorganizować komunikację tekstową - kanały tematyczne, pokoje ad hoc
- Efektywne spotkania z pracownikami, monitorowanie postępu prac
- Synchronizacja pracy zespołu pracującego w rozproszeniu
- Metoda współdzielonych notatek
- Zasady efektywnej telekonferencji
Moduł. 4
Strategia zespołu rozproszonego
Korzystamy z rozproszenia żeby zbudować nowy model pracy. Rozwijamy niezależność (osób, komponentów) - alternatywa do synchronizacji.
- Reguły Pracy Zdalnej dla strategii zespołu rozproszonego – przykłady:
- Pełna odpowiedzialność za zadanie
- Proś o pomoc po 15 minutach
- Co to znaczy „do końca dnia”?
- Organizacja bieżącej komunikacji
- Email, email, telefon
- Zasada Pięciu Zdań http://five.sentenc.es/
- Zasada Async, sync, f2f
- Przykłady firm i zespołów pracujących w tym modelu
- Organizacja przepływu wiedzy w zespole rozproszonym. Jak efektywnie wykorzystywać narzędzia takie jak blog, wiki i screencasty?
- Monitorowanie prac zespołu rozproszonego
Moduł. 5
Strategia łączona
- Kiedy stosować którą strategię pracy w zespole rozproszonym?
- Łączenie omówionych strategii
- Wdrożenie Reguł Pracy Zdalnej
Moduł. 6
Metodyki zwinne w zespołach rozproszonych
- Zdalne Planowanie Sprintu i Przegląd Sprintu w praktyce
- Prowadzenie Retrospektywy na odległość - scenariusze, narzędzia, wyzwania
- Wirtualna vs. fizyczna tablica zadań
- Priorytetyzowanie i zbieranie wymagań na odległość
Prowadzący szkolenie
Paweł Wrzeszcz
Trener, coach
O sobie
Od 10 lat pracuję w branży IT. W ciągu ostatnich 6 lat także po stronie biznesowej.
Posiadam bogate doświadczenie w tworzeniu efektywnych zespołów rozproszonych i skutecznej współpracy ze zdalnym klientem. Specjalizuję się także we wdrażaniu zwinnego podejścia do tworzenia oprogramowania (Lean, Kanban, Scrum), ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb biznesu (Product Ownership) i użytkowników (User Experience).
Blog
http://pawel.wrzesz.cz/