Klient, który wie czego chce
Powszechnie przyjętym dogmatem wśród analityków, projektantów, architektów, deweloperów i innych osób biorących udział w cyklu wytwarzania oprogramowania jest, że Klient nie wie czego chce. Sytuację rodem z głuchego telefonu przedstawia rysunek (http://philhord.com/phord/wp-content/development.jpg), w którym klient opisuje swoje oczekiwania. Następnie trafiają one do poszczególnych osób zajmujących się tworzeniem systemu i w efekcie biedny klient dostaje coś, co drastycznie mija się z jego potrzebami.
The error is out there
Coraz częściej dochodzę do wniosku, że sposób pracy programistów nie został jeszcze całkowicie zbadany. Lawina, którą zapoczątkowali Gang of Four zbiera coraz większe żniwo. Zaczęliśmy od wzorców projektowych w tworzeniu kodu, dalej już popłynęło wzorce w projektowaniu stron www, wzorce J2EE (w innych technologiach pewnie też), wzorce integracyjne, wzorce, wzorce, wzorce...
Strategie decouplingu
W inżynierii oprogramowania występuje masowe dążenie do tworzenia systemów informatycznych z komponentów wielokrotnego użytku. Komponenty te mogą występować na różnym poziomie abstrakcji oraz złożoność. Artykuł poświęcony jest komponentom najniższego poziomu jakimi są klasy oraz ich obiekty.